2015. május 9., szombat

Janne Teller - Minden (preview)

Sziasztok!

Végre itthon vagyok, véget ért a tábor. Nagyon kimerítő volt és rengeteg szúnyogcsípésem lett, de nagyon élveztem. 
Sok jó és rossz élményt is szereztem, de ez nem érhet fel azzal, ami tegnap történt. Elmentem egy koncertre! :D Ott is volt aztán bőven jó és rossz élmény is. De életem eddigi legjobb koncertje volt, úgyhogy megérte. :) Pár lila folttal is gazdagodtam, de cserébe megölelhettem az énekest, és szereztem egy csomó emléktárgyat. Nagyon várom már a legközelebbi koncertet! :)

Na de akkor térjünk is rá a mostani bejegyzés témájára. 

Janne Teller - Minden

"Miért vannak előítéleteink? Miért közösítünk ki bárkit, vagy éppen miért emelünk zsarnokká? Miért hatalmaskodunk a kiszolgáltatottak felett? Miért vagyunk erőszakosak? Miért élünk vissza a bizalommal?
Janne Teller elsősorban fiataloknak szóló népszerű és sikeres könyvei élénk vitát kavarnak a világban. Elég, ha csak a Semmi körüli nemzetközi botrányokra gondolunk (a ma már kötelező olvasmánnyá avatott regényt először betiltották még a toleranciáról híres Dániában is!). A dán írónő Minden című novelláskötetében ismét olyan konfliktusokat helyez középpontba, melyek mindnyájunkat érintenek, s életünk folyamán egész biztosan találkoztunk velük. Mi kényszerít például egy fiatalembert arra, hogy erőszakot alkalmazzon? Meg lehet-e érteni az intoleranciát és a szélsőségességet? A bosszú mikor elfogadható indíték, egyáltalán erkölcsileg elfogadhatóvá lehet-e tenni a bosszúállást? Janne Teller új, fontos és provokatív könyvében súlyos és kényelmetlen kérdéseket tesz fel, miközben szembesít tetteink legszörnyűbb következményeivel is. 
Teller tömör, szófukar, nyers prózájával és a metafora erőteljes használatával kényszeríti az olvasót az állásfoglalásra, nem ad kibúvót, minden egyes novellában döntenünk kell helyes és helytelen, jó és rossz között.
Nyolc történet, ami élesen belénk vág - asszimilációról és kirekesztésről, előítéletről és intoleranciáról, gyilkosságról és halálbüntetésről, erőszakról és bosszúról, integrációról és kulturális sokféleségről."


Nemrég megtudtam, hogy Janne Tellernek van még egy könyve, aminek a témája hasonló a Semmihez. Amikor megláttam a könyvesboltban, rögtön beleszerettem a borítójába, és persze magára a könyvre is nagyon kíváncsi voltam, ezért nem is volt kérdés, hogy velem jön-e. 
Nagyon várom már, hogy végre neki kezdhessek, mert a tábor miatt még nem volt időm rá. Úgy érzem, hogy ez is ugyanúgy fog tetszeni, mint a Semmi. 
Magáról a könyvről nem sokat tudok, csak annyit, hogy nyolc kis novella van benne, mindegyik egy különböző helyzetben lévő emberről szól. Ismét elég súlyos témája van a könyvnek, nem mindennapi szituációkban láthatjuk a főszereplőket. A fülszövegből sejteni lehet néhány dolgot, de szerencsére semmilyen spoiler nincs benne. 
A Scolar kiadóval elég különleges a kapcsolatom, majd nemsokára írok egy bejegyzést erről, amiben elmondom, hogy miért is van ez így. Mindenesetre amúgy is bírom őket, jó könyveket szoktak kiadni. 
Imádom a novellásköteteket, ezért különösen kíváncsi vagyok rá, hogy ez milyen lesz. Az eddigi kedvenc novelláskönyvem Edgar Allan Poe-tól volt. Nagyon szeretem az írásait, mindig egy különleges hangulatban hoznak. :)
Remélem, hogy Semmi írónője, Janne Teller ezúttal sem okoz csalódást! :D Ha végeztem a könyvvel (ami nem lesz túl sok idő, mivel elég kis rövidke), írok majd róla egy értékelést is. Addig is jó hétvégét kívánok mindenkinek! :)

Puszi: KilgarraKR

1 megjegyzés:

  1. Szia Anett!
    Örülök, hogy bisszatértél, és jól érezted magad. Egy kicsit irigyellek is a koncert miatt, de majd csak kibírom valahogy. ;)
    Mivel a Semmi is tetszett, lehet ebbe is belenézek mmajd. Még nem tudom.
    Azt viszont mindenesetre nagyon várom már, hogy egy újabb fejezetet olvashassak történetedből. Most már aztán tényleg kíváncsi vagyok mi fog történni angyalkáinkkal, mivel épp most eveznénk számomra is ismeretlen vizekre.
    Remélem, sőt! Melegen ajánlom, hogy megszálljon az ichlet, és a billentyűzethez szegezzen a fejezet elkészültéig! :)
    Puszi: 1. Támogatód, Heni <3 <3

    VálaszTörlés